Gör följande steg:
- Hyr din parkering genom att kontakta vår kundservice
- Ladda ner appen Aimo på Google play eller App store
- Koppla in bilen i laddstationen och starta/stoppa laddning genom Aimo-app.
För att hyra en laddplats behöver du fylla in en intresseanmälan – du kommer till formuläret här. Därefter tar Aimo Parks kundservice hand om ditt ärende för vidare information.
Kostnaden att ladda din elbil varierar beroende på vilken parkering du står på. Ladda ner appen Aimo så hittar du alla priser där.
- Laddboxarna på laddplatserna laddar med en effekt på mellan 3,7-22 kW.
- Laddarna är utrustade med antingen fast laddkabel av europeisk standard typ 2 alternativt uttag av europeisk standard typ 2 som passar till alla elbilar och laddhybrider.
- Laddning startas/stoppas genom appen Aimo.
- Inbyggda elmätare i laddboxarna mäter hur mycket du laddat din elbil och det debiteras sedan på ditt registrerade betalkort.
- Pris per kWh kan du se i Aimo-app.
Ja, ladda ner Aimo från din appbutik och välj alternativet ”Flytta från MobilPark” och fyll i samma mejladress som du idag använder till MobilPark. Tryck här för att se en film med en steg-för-steg guide.
Jag har en pågående 30 dagars förköpsbiljett i Mobilpark, kan jag fortfarande migrera till Aimo App?
Ja! Din förköpsbiljett kommer finnas i Aimo App efter din migrering.
Detta beror på att du har flera olika konton hos oss. Du kanske t.ex. har ett konto på vår hemsida för att hantera digitala tillstånd. Av den anledningen är vi inte redo att uppdatera (migrera) ditt konto ännu, utan vi ber dig fortsätta använda Mobilpark ett tag till. Du kommer att kunna uppdatera (migrera) ditt konto senare under året.
Aimo har en serviceavgift om 2,50 kr inkl. moms per köp vid betalning med vår applikation. Bakgrunden är att marknaden idag tillämpar detta och det är någonting vi som parkeringsbolag behöver anpassa oss till.
Riverty (fd. AfterPay) är vår sammarbetspartner för vår sms-parkeringstjänst. Du kan logga in på my.riverty.com för att kontrollera om det finns någon obetald faktura.
Ja, det kan du göra på anslutna laddare. Vi kommer gradvis addera fler laddare med denna möjlighet.
Vi kommer gradvis lägga till flera laddare i appen, håll utkik på kartan och områden nära dig.
Vi kommer gradvis lägga till flera laddare i appen, håll utkik på kartan och områden nära dig.
Mejla till digitalaprodukter@aimopark.se så kan vi hjälpa dig att ändra. Obs! Förfrågan om att ändra e-postadress måste komma från det registrerade e-postkontot.
En anledning till att man får en kontrollavgift trots att man betalat via appen är att fel registreringsnummer har angivits. En annan anledning kan vara att fel zonkod har valts när parkeringen startades. Kontrollera gärna så registreringsnumret för din parkering stämmer överens med ditt parkerade fordon. Om du anser att du felaktigt erhållit kontrollavgiften går det bra att överklaga den via formuläret för överklagan som du hittar här.
Vi har bytt namn och grafisk design. Vi jobbar på att byta ut befintliga skyltar, därför kan utseendet skilja sig på skyltarna mellan olika parkeringar och i appen.
I dagsläget har vi dessvärre ingen lösning för företagskonto. Det går endast att skapa konton som privatperson med ett registrerat betalkort som betalsätt. Vi jobbar aktivt med att utveckla Aimo och vi hoppas på att kunna erbjuda en lösning för företag i framtiden.
För att kunna underhålla och utveckla vår tjänst tar vi ut en serviceavgift på 2,50 kr inkl. moms.
En parkering startad via app är giltig så länge det finns tid kvar på biljetten. När du startar en parkering väljer du själv en preliminär sluttid, vilket innebär att parkeringen avslutas när tiden är uppnådd. Detta kan resultera i att man uppnår dygnskostnaden, men inte erhåller parkeringstid för hela dygnet, då man själv valt en kortare sluttid. Exempel: Timtaxan är 10 kr, dygnstaxan är 60 kr. Detta innebär att 6 timmars parkering kostar lika mycket som 24 timmar. För att biljetten ska vara giltig 24 timmar, behöver du själv välja sluttiden 24 timmar fram i tiden.
En biljett är endast giltig på de parkeringar som är skyltade med samma zonkod som biljetten är startad på. Om du behöver byta till en annan parkering som har en annan zonkod, måste en ny parkering startas på den nya zonen du parkerar på.
Ja, Aimo har stöd för upp till 10 pågående parkeringar åt gången.
Parkeringsvakten kontrollerar varje parkerat fordons registreringsnummer i en handdator som de är utrustade med. Om fordonet har en pågående parkering i Aimo vid tidpunkten för kontroll så ser parkeringsvakten det.
Nej, det enda som krävs är att en parkering med korrekt registreringsnummer startats i Aimo för att parkeringsvakten ska kunna hitta din biljett. Observera att platsens samtliga villkor måste uppfyllas för att parkeringen ska vara giltig.
Din parkering avslutas på den sluttid du valde vid start. Har du möjlighet att ringa supporten på tel.nr. 0771-96 90 07 så kan vi hjälpa dig att avsluta din parkering manuellt.
Zonkoden är ett fyrsiffrigt nummer som säkerställer att du valt rätt parkering. Kom ihåg att kontrollera parkeringsvillkoren innan du påbörjar din parkering. Information om gällande taxor och öppettider finns i appen.
En låst taxa kräver en kod för att låsas upp. Har du tillgång till koden och låst upp taxan kan du använda den. Kom ihåg att kontrollera parkeringsvillkoren innan du påbörjar din parkering.
Skulle du glömma stoppa din parkering när du lämnar, så avslutas den automatiskt på din förvalda sluttid.
Om du startat en parkering tidigare via Aimos sms-tjänst är det dessvärre inte möjligt att debitera dig i efterhand via ditt appkonto.
Aimo är ännu inte tillgänglig som betalmedel på alla Aimo Parks parkeringar. Vi lägger kontinuerligt till nya anläggningar så under tiden hänvisar vi till befintliga betalmedel på platsen.
En förköpsbiljett är giltig för det fordon som registrerats i samband med köpet, på den zon där den är startad. För att byta fordon på en pågående biljett, öppna biljetten i appen, klicka på ”Redigera tillstånd” och välj ett nytt registreringsnummer. Klicka sedan på ”spara ändringar”.
Vid felköpt biljett eller behov att avsluta förköpsbiljett i förtid – kontakta vår support på tel.nr. 0771-96 90 07.
För närvarande har Aimo inte stöd för alla taxor som finns i våra betalautomater. Vi arbetar aktivt med att förbättra prismöjligheterna i appen och inom en snar framtid kommer alla taxor att vara tillgängliga i Aimo. Under tiden hänvisar vi till alternativa betalsätt på parkeringen.
För att kunna registrera/betala i Aimo behöver kortet ha stöd för och vara öppet för onlineköp och du behöver ha internetuppkoppling. Om problemet kvarstår går det bra att ringa vår support på tel.nr. 0771-96 90 07 eller mejla till digitalaprodukter@aimopark.se
Fakturan skickas ut via SMS den 15e varje månad, men som förstakundsanvändare tar det upp till 30 dagar innan första fakturan skickas ut. Om beloppet är under 10 kr så kan det dröja ytterligare en månad innan din första faktura skickas. Om fakturabeloppet överstiger 3000 kr skickas fakturan ut direkt oavsett datum. Du kan även logga in på MyAfterPay att kontrollera om det finns någon obetald faktura.
I dagsläget kan du betala med kort i appen. Dina kortuppgifter lagras säkert hos vår betalningspartner NETS.
Denna funktion kommer snart att lanseras i Aimo appen.
Ladda ned Aimo via din appbutik och registrera dig med samma mailadress som du har registrerad i MobilPark. Ditt konto och kontouppgifter kommer då automatiskt att flyttas från MobilPark till Aimo.
Om du har flyttat ditt konto från MobilPark till Aimo så kommer kontot att stängas i MobilPark.
Ett konto som har flyttats från MobilPark till Aimo kommer att stängas i MobilPark och därför endast fungera i Aimo.
Aimo appen fungerar med samma zonkoder även på alla parkeringar som är skyltade med MobilPark.
Om du registrerar dig i Aimo med samma mailadress som ditt MobilPark-konto så kommer alla kontouppgifter att flyttas över till Aimo.
Ja, MobilPark fungerar med samma zonkoder på alla parkeringar som nu är skyltade med Aimo.
Vi har parkeringar i flera städer runt om i hela landet, håll utkik efter våra skyltar om Aimo app! Vill du veta om Aimo finns på en specifik parkering kan du ringa till vår support på tel.nr. 0771-96 90 07.
Appen fungerar på Apple iOS- och Google Android-enheter.
Kontakta oss
Hittar du inte svar på din fråga?
Skicka in din fråga via formuläret eller ring oss på 0771-96 90 07
Öppettider hittar du längst ner på sidan i gula fältet.