Att ladda ner Aimo är helt kostnadsfritt.
När du betalar med Aimo tillkommer en serviceavgift som kan variera mellan städer och anläggningar. I appen ser du den totala kostnaden (parkeringsavgift plus serviceavgift) innan du startar din parkering.
För att kunna fortsätta utveckla konkurrenskraftiga tjänster som möter våra kunders behov så tar vi en serviceavgift. Målet är alltid att kunna erbjuda våra kunder en smidigare parkeringsupplevelse som gör vardagen lite lättare.
Gör följande steg:
- Hyr din parkering genom att kontakta vår kundservice
- Ladda ner appen Aimo på Google play eller App store
- Koppla in bilen i laddstationen och starta/stoppa laddning genom Aimo-app.
För att hyra en laddplats behöver du fylla in en intresseanmälan – du kommer till formuläret här. Därefter tar Aimo Parks kundservice hand om ditt ärende för vidare information.
Kostnaden att ladda din elbil varierar beroende på vilken parkering du står på. Ladda ner appen Aimo så hittar du alla priser där.
- Laddboxarna på laddplatserna laddar med en effekt på mellan 3,7-22 kW.
- Laddarna är utrustade med antingen fast laddkabel av europeisk standard typ 2 alternativt uttag av europeisk standard typ 2 som passar till alla elbilar och laddhybrider.
- Laddning startas/stoppas genom appen Aimo.
- Inbyggda elmätare i laddboxarna mäter hur mycket du laddat din elbil och det debiteras sedan på ditt registrerade betalkort.
- Pris per kWh kan du se i Aimo-app.
Riverty (fd. AfterPay) är vår sammarbetspartner för vår sms-parkeringstjänst. Du kan logga in på my.riverty.com för att kontrollera om det finns någon obetald faktura.
Ja, det kan du göra på anslutna laddare. Vi kommer gradvis addera fler laddare med denna möjlighet.
Vi kommer gradvis lägga till flera laddare i appen, håll utkik på kartan och områden nära dig.
Vi kommer gradvis lägga till flera laddare i appen, håll utkik på kartan och områden nära dig.
En anledning till att man får en kontrollavgift trots att man betalat via appen är att fel registreringsnummer har angivits. En annan anledning kan vara att fel zonkod har valts när parkeringen startades. Kontrollera gärna så registreringsnumret för din parkering stämmer överens med ditt parkerade fordon. Om du anser att du felaktigt erhållit kontrollavgiften går det bra att överklaga den via formuläret för överklagan som du hittar här.
Vi har bytt namn och grafisk design. Vi jobbar på att byta ut befintliga skyltar, därför kan utseendet skilja sig på skyltarna mellan olika parkeringar och i appen.
I dagsläget har vi dessvärre ingen lösning för företagskonto. Det går endast att skapa konton som privatperson med ett registrerat betalkort som betalsätt. Vi jobbar aktivt med att utveckla Aimo och vi hoppas på att kunna erbjuda en lösning för företag i framtiden.
En parkering startad via app är giltig så länge det finns tid kvar på biljetten. När du startar en parkering väljer du själv en preliminär sluttid, vilket innebär att parkeringen avslutas när tiden är uppnådd. Detta kan resultera i att man uppnår dygnskostnaden, men inte erhåller parkeringstid för hela dygnet, då man själv valt en kortare sluttid. Exempel: Timtaxan är 10 kr, dygnstaxan är 60 kr. Detta innebär att 6 timmars parkering kostar lika mycket som 24 timmar. För att biljetten ska vara giltig 24 timmar, behöver du själv välja sluttiden 24 timmar fram i tiden.
En biljett är endast giltig på de parkeringar som är skyltade med samma zonkod som biljetten är startad på. Om du behöver byta till en annan parkering som har en annan zonkod, måste en ny parkering startas på den nya zonen du parkerar på.
Ja, Aimo har stöd för upp till 10 pågående parkeringar åt gången.
Parkeringsvakten kontrollerar varje parkerat fordons registreringsnummer i en handdator som de är utrustade med. Om fordonet har en pågående parkering i Aimo vid tidpunkten för kontroll så ser parkeringsvakten det.
Nej, det enda som krävs är att en parkering med korrekt registreringsnummer startats i Aimo för att parkeringsvakten ska kunna hitta din biljett. Observera att platsens samtliga villkor måste uppfyllas för att parkeringen ska vara giltig.
Din parkering avslutas på den sluttid du valde vid start. Har du möjlighet att ringa supporten på tel.nr. 0771-96 90 07 så kan vi hjälpa dig att avsluta din parkering manuellt.
Zonkoden är ett fyrsiffrigt nummer som säkerställer att du valt rätt parkering. Kom ihåg att kontrollera parkeringsvillkoren innan du påbörjar din parkering. Information om gällande taxor och öppettider finns i appen.
En låst taxa kräver en kod för att låsas upp. Har du tillgång till koden och låst upp taxan kan du använda den. Kom ihåg att kontrollera parkeringsvillkoren innan du påbörjar din parkering.
Skulle du glömma stoppa din parkering när du lämnar, så avslutas den automatiskt på din förvalda sluttid.
Om du startat en parkering tidigare via Aimos sms-tjänst är det dessvärre inte möjligt att debitera dig i efterhand via ditt appkonto.
Aimo är ännu inte tillgänglig som betalmedel på alla Aimo Parks parkeringar. Vi lägger kontinuerligt till nya anläggningar så under tiden hänvisar vi till befintliga betalmedel på platsen.
En förköpsbiljett är giltig för det fordon som registrerats i samband med köpet, på den zon där den är startad. För att byta fordon på en pågående biljett, öppna biljetten i appen, klicka på ”Redigera tillstånd” och välj ett nytt registreringsnummer. Klicka sedan på ”spara ändringar”.
Vid felköpt biljett eller behov att avsluta förköpsbiljett i förtid – kontakta vår support på tel.nr. 0771-96 90 07.
För närvarande har Aimo inte stöd för alla taxor som finns i våra betalautomater. Vi arbetar aktivt med att förbättra prismöjligheterna i appen och inom en snar framtid kommer alla taxor att vara tillgängliga i Aimo. Under tiden hänvisar vi till alternativa betalsätt på parkeringen.
För att kunna registrera/betala i Aimo behöver kortet ha stöd för och vara öppet för onlineköp och du behöver ha internetuppkoppling. Om problemet kvarstår går det bra att ringa vår support på tel.nr. 0771-96 90 07 eller mejla till digitalaprodukter@aimopark.se
Fakturan skickas ut via SMS den 15e varje månad, men som förstakundsanvändare tar det upp till 30 dagar innan första fakturan skickas ut. Om beloppet är under 10 kr så kan det dröja ytterligare en månad innan din första faktura skickas. Om fakturabeloppet överstiger 3000 kr skickas fakturan ut direkt oavsett datum. Du kan även logga in på MyAfterPay att kontrollera om det finns någon obetald faktura.
I dagsläget kan du betala med kort i appen. Dina kortuppgifter lagras säkert hos vår betalningspartner NETS.
Absolut! Logga in i Aimo appen, lägg till ett betalkort och aktivera kameraigenkänning på det fordon du vill parkera. Parkeringen startas sedan automatiskt i appen när du kör in i anläggningen och avslutas när du kör ut. Betalningen sker automatiskt på ditt betalkort när du lämnat parkeringen.
Vi har parkeringar i flera städer runt om i hela landet, håll utkik efter våra skyltar om Aimo app! Vill du veta om Aimo finns på en specifik parkering kan du ringa till vår support på tel.nr. 0771-96 90 07.
Appen fungerar på Apple iOS- och Google Android-enheter.
Kontakta oss
Hittar du inte svar på din fråga?
Skicka in din fråga via formuläret eller ring oss på 0771-96 90 07
Öppettider hittar du längst ner på sidan i gula fältet.