Avada Accountant Demo

Frågor och svar

Svar på vanliga frågor

Frågor och svar2023-01-17T14:57:04+01:00
Kostar det något att ladda ner appen?2023-06-21T09:54:56+01:00

Att ladda ner Aimo är helt kostnadsfritt.

Tillkommer det några avgifter när jag använder Aimo?2023-06-30T11:30:04+01:00

När du betalar med Aimo tillkommer en serviceavgift som kan variera mellan städer och anläggningar. I appen ser du den totala kostnaden (parkeringsavgift plus serviceavgift) innan du startar din parkering.

Varför finns det en serviceavgift?2023-06-30T11:27:44+01:00

För att kunna fortsätta utveckla konkurrenskraftiga tjänster som möter våra kunders behov så tar vi en serviceavgift. Målet är alltid att kunna erbjuda våra kunder en smidigare parkeringsupplevelse som gör vardagen lite lättare.

Vad behövs för att börja ladda på min hyrda elbilsplats?2023-04-21T13:09:10+01:00

Gör följande steg:

  1. Hyr din parkering genom att kontakta vår kundservice
  2. Ladda ner appen Aimo på Google play eller App store
  3. Koppla in bilen i laddstationen och starta/stoppa laddning genom Aimo-app.
Hur går jag tillväga för att hyra en laddplats med elbilsladdning?2023-04-21T13:07:48+01:00

För att hyra en laddplats behöver du fylla in en intresseanmälan – du kommer till formuläret här. Därefter tar Aimo Parks kundservice hand om ditt ärende för vidare information.

Vad kostar det att ladda min elbil hos Aimo Park?2023-04-21T13:06:43+01:00

Kostnaden att ladda din elbil varierar beroende på vilken parkering du står på. Ladda ner appen Aimo så hittar du alla priser där.

Hur fungerar laddstationerna?2023-04-21T13:05:59+01:00
  • Laddboxarna på laddplatserna laddar med en effekt på mellan 3,7-22 kW.
  • Laddarna är utrustade med antingen fast laddkabel av europeisk standard typ 2 alternativt uttag av europeisk standard typ 2 som passar till alla elbilar och laddhybrider.
  • Laddning startas/stoppas genom appen Aimo.
  • Inbyggda elmätare i laddboxarna mäter hur mycket du laddat din elbil och det debiteras sedan på ditt registrerade betalkort.
  • Pris per kWh kan du se i Aimo-app.
Kan jag flytta över mina uppgifter från MobilPark till Aimo appen?2023-03-09T12:05:18+01:00

Ja, ladda ner Aimo från din appbutik och välj alternativet ”Flytta från MobilPark” och fyll i samma mejladress som du idag använder till MobilPark. Tryck här för att se en film med en steg-för-steg guide.

Jag har en pågående 30 dagars förköpsbiljett i Mobilpark, kan jag fortfarande migrera till Aimo App?2023-02-17T17:25:04+01:00

Ja! Din förköpsbiljett kommer finnas i Aimo App efter din migrering.

Jag har fått ett sms från Riverty, varför?2022-10-11T12:48:15+01:00

Riverty (fd. AfterPay) är vår sammarbetspartner för vår sms-parkeringstjänst. Du kan logga in på my.riverty.com för att kontrollera om det finns någon obetald faktura.

Kan jag betala laddning per kWh med Aimo?2023-04-21T13:46:17+01:00

Ja, det kan du göra på anslutna laddare. Vi kommer gradvis addera fler laddare med denna möjlighet.

Var kan jag betala för laddning per kWh med Aimo?2023-04-21T13:46:42+01:00

Vi kommer gradvis lägga till flera laddare i appen, håll utkik på kartan och områden nära dig.

Jag hittar inga laddplatser nära mig där jag kan betala för laddning per kWh med Aimo?2023-04-21T13:47:02+01:00

Vi kommer gradvis lägga till flera laddare i appen, håll utkik på kartan och områden nära dig.

Jag har fått en kontrollavgift (böter) fast att jag har betalt. Varför då?2022-10-11T13:48:09+01:00

En anledning till att man får en kontrollavgift trots att man betalat via appen är att fel registreringsnummer har angivits. En annan anledning kan vara att fel zonkod har valts när parkeringen startades. Kontrollera gärna så registreringsnumret för din parkering stämmer överens med ditt parkerade fordon. Om du anser att du felaktigt erhållit kontrollavgiften går det bra att överklaga den via formuläret för överklagan som du hittar här.

Varför skiljer sig designen på skyltarna från designen i appen?2022-06-07T14:15:32+01:00

Vi har bytt namn och grafisk design. Vi jobbar på att byta ut befintliga skyltar, därför kan utseendet skilja sig på skyltarna mellan olika parkeringar och i appen.

Kan jag skapa ett företagskonto?2022-06-06T11:34:04+01:00

I dagsläget har vi dessvärre ingen lösning för företagskonto. Det går endast att skapa konton som privatperson med ett registrerat betalkort som betalsätt. Vi jobbar aktivt med att utveckla Aimo och vi hoppas på att kunna erbjuda en lösning för företag i framtiden.

Jag har betalat dygnsavgiften, men min parkering har avslutats tidigare. Varför?2022-06-10T10:13:22+01:00

En parkering startad via app är giltig så länge det finns tid kvar på biljetten. När du startar en parkering väljer du själv en preliminär sluttid, vilket innebär att parkeringen avslutas när tiden är uppnådd. Detta kan resultera i att man uppnår dygnskostnaden, men inte erhåller parkeringstid för hela dygnet, då man själv valt en kortare sluttid. Exempel: Timtaxan är 10 kr, dygnstaxan är 60 kr. Detta innebär att 6 timmars parkering kostar lika mycket som 24 timmar. För att biljetten ska vara giltig 24 timmar, behöver du själv välja sluttiden 24 timmar fram i tiden.

Var kan jag parkera med min aktiva biljett? Gäller min biljett på alla Aimo Parks parkeringar?2022-10-11T13:17:01+01:00

En biljett är endast giltig på de parkeringar som är skyltade med samma zonkod som biljetten är startad på. Om du behöver byta till en annan parkering som har en annan zonkod, måste en ny parkering startas på den nya zonen du parkerar på.

Kan jag ha fler parkeringar pågående samtidigt?2022-06-06T11:30:04+01:00

Ja, Aimo har stöd för upp till 10 pågående parkeringar åt gången.

Hur kontrollerar parkeringsvakten min biljett?2022-08-26T12:53:21+01:00

Parkeringsvakten kontrollerar varje parkerat fordons registreringsnummer i en handdator som de är utrustade med. Om fordonet har en pågående parkering i Aimo vid tidpunkten för kontroll så ser parkeringsvakten det.

Behöver jag ha någonting i rutan när jag använder appen?2022-06-06T11:28:40+01:00

Nej, det enda som krävs är att en parkering med korrekt registreringsnummer startats i Aimo för att parkeringsvakten ska kunna hitta din biljett. Observera att platsens samtliga villkor måste uppfyllas för att parkeringen ska vara giltig.

Hur avslutar jag min parkering om min mobil slutat fungera?2022-10-11T13:26:24+01:00

Din parkering avslutas på den sluttid du valde vid start. Har du möjlighet att ringa supporten på tel.nr. 0771-96 90 07 så kan vi hjälpa dig att avsluta din parkering manuellt.

Vad är en zonkod?2022-10-11T13:32:12+01:00

Zonkoden är ett fyrsiffrigt nummer som säkerställer att du valt rätt parkering. Kom ihåg att kontrollera parkeringsvillkoren innan du påbörjar din parkering. Information om gällande taxor och öppettider finns i appen.

Det finns en låst taxa i appen. Kan jag använda den?2022-10-11T13:34:32+01:00

En låst taxa kräver en kod för att låsas upp. Har du tillgång till koden och låst upp taxan kan du använda den. Kom ihåg att kontrollera parkeringsvillkoren innan du påbörjar din parkering.

Vad händer om jag glömmer att stoppa min parkering?2022-10-11T13:37:37+01:00

Skulle du glömma stoppa din parkering när du lämnar, så avslutas den automatiskt på din förvalda sluttid.

Varför har jag fått jag en faktura trots att jag registrerat mig i appen?2022-06-07T12:27:03+01:00

Om du startat en parkering tidigare via Aimos sms-tjänst är det dessvärre inte möjligt att debitera dig i efterhand via ditt appkonto.

Parkeringen jag står på finns inte i appen. Vad beror det på?2022-09-22T13:32:16+01:00

Aimo är ännu inte tillgänglig som betalmedel på alla Aimo Parks parkeringar. Vi lägger kontinuerligt till nya anläggningar så under tiden hänvisar vi till befintliga betalmedel på platsen.

Hur fungerar förköpsbiljetter?2022-10-11T12:33:05+01:00

En förköpsbiljett är giltig för det fordon som registrerats i samband med köpet, på den zon där den är startad. För att byta fordon på en pågående biljett, öppna biljetten i appen, klicka på ”Redigera tillstånd” och välj ett nytt registreringsnummer. Klicka sedan på ”spara ändringar”.

Vid felköpt biljett eller behov att avsluta förköpsbiljett i förtid – kontakta vår support på tel.nr. 0771-96 90 07.

Det finns taxor i betalautomaten som inte finns i appen. Vilket är rätt?2022-06-07T12:15:25+01:00

För närvarande har Aimo inte stöd för alla taxor som finns i våra betalautomater. Vi arbetar aktivt med att förbättra prismöjligheterna i appen och inom en snar framtid kommer alla taxor att vara tillgängliga i Aimo. Under tiden hänvisar vi till alternativa betalsätt på parkeringen.

Jag kan inte registrera mitt kort/betala i appen. Vad kan jag göra?2022-08-26T13:04:52+01:00

För att kunna registrera/betala i Aimo behöver kortet ha stöd för och vara öppet för onlineköp och du behöver ha internetuppkoppling. Om problemet kvarstår går det bra att ringa vår support på tel.nr. 0771-96 90 07 eller mejla till digitalaprodukter@aimopark.se

Jag har använt sms-tjänsten. När får jag min faktura?2022-10-11T12:39:36+01:00

Fakturan skickas ut via SMS den 15e varje månad, men som förstakundsanvändare tar det upp till 30 dagar innan första fakturan skickas ut. Om beloppet är under 10 kr så kan det dröja ytterligare en månad innan din första faktura skickas. Om fakturabeloppet överstiger 3000 kr skickas fakturan ut direkt oavsett datum. Du kan även logga in på MyAfterPay att kontrollera om det finns någon obetald faktura.

Vad finns det för betalsätt i appen?2022-10-13T16:20:40+01:00

I dagsläget kan du betala med kort i appen. Dina kortuppgifter lagras säkert hos vår betalningspartner NETS.

Kan jag använda appen för att betala i anläggningar med Aimo Park Easy?2023-08-29T08:45:26+01:00

Absolut! Logga in i Aimo appen, lägg till ett betalkort och aktivera kameraigenkänning på det fordon du vill parkera. Parkeringen startas sedan automatiskt i appen när du kör in i anläggningen och avslutas när du kör ut. Betalningen sker automatiskt på ditt betalkort när du lämnat parkeringen.

Jag vill börja använda nya Aimo appen. Hur byter jag konto?2022-10-11T12:53:42+01:00

Ladda ned Aimo via din appbutik och registrera dig med samma mailadress som du har registrerad i MobilPark. Ditt konto och kontouppgifter kommer då automatiskt att flyttas från MobilPark till Aimo.

Vad händer med mitt MobilPark konto när jag börjar använda Aimo?2022-10-11T12:57:23+01:00

Om du har flyttat ditt konto från MobilPark till Aimo så kommer kontot att stängas i MobilPark.

Jag kommer inte in på mitt MobilPark konto efter att jag började använda Aimo?2022-10-11T13:00:04+01:00

Ett konto som har flyttats från MobilPark till Aimo kommer att stängas i MobilPark och därför endast fungera i Aimo.

MobilPark skyltarna har försvunnit och nu står det att jag ska använda appen Aimo. Måste jag registrera mig igen?2022-10-11T13:05:47+01:00

Om du registrerar dig i Aimo med samma mailadress som ditt MobilPark-konto så kommer alla kontouppgifter att flyttas över till Aimo.

Kan jag använda appen MobilPark på parkeringar som är skyltade med appen Aimo?2023-12-07T10:16:27+01:00

Nej, MobilPark är inte längre i bruk.

I vilka städer kan jag parkera med Aimo?2022-10-11T13:39:10+01:00

Vi har parkeringar i flera städer runt om i hela landet, håll utkik efter våra skyltar om Aimo app! Vill du veta om Aimo finns på en specifik parkering kan du ringa till vår support på tel.nr. 0771-96 90 07.

På vilka enheter fungerar appen?2022-10-11T13:44:51+01:00

Appen fungerar på Apple iOS- och Google Android-enheter.

Kontakta oss

Hittar du inte svar på din fråga?
Skicka in din fråga via formuläret eller ring oss på 0771-96 90 07
Öppettider hittar du längst ner på sidan i gula fältet.

Choose File

Läs gärna vår integritetspolicy